خانه و آپارتمان

خ 

خانه یا مَنزِل در مفهوم عام به معنی یک محدوده اختصاصی است. در زبان فارسی و نیز بعضی از زبانهای دیگر، کلمه خانه میتواند با کلماتی مانند آشپز، رختشور، سرباز، اسلحه و غیره، ترکیب شده و دلالتبر اختصاص یک محدوده، به فعالیتی معلوم کند. یک خانه مکانی امن برای استراحت کردن، زندگی کردن و آسودن است در این مکان معمولاً یک فرد یا یک خانواده زندگی می‌کنند و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند در فرهنگ سنتی و عامه ایرانی گاه از اصطلاحات «چهاردیواری (چاردیواری) کاشانه یا منزل» به جای خانه استفاده می‌شود.

.

خانه‌های جدید شامل سرویس‌های بهداشتی و امکانات تهیه غذا نیز هستند اما در برخی مناطق همچنان برخی اقوام دارای خانه‌هایی هستند که پیشرفت نکرده، از امکانات رفاهی یا حتی مکان ثابتی برخوردار نیست.چادرنشینی  یکی از انواع این نوع زندگی است.

خانه معمولا خصوصی ترین ملک یک فرد یا یک خانواده در اجتماع است که از امنیت و حریمی مشخص و ویژه برخوردار است. امروزه به دلیل کمبود زمین در شهرها خانه ها بیشتر به صورت آپارتمان ساخته می شوند.

تعریف:

به استناد معنی واژه خانه در لغت نامه دهخدا<<خانه جایی است که در آن آدمی سکنی می کند>>.در زبان فارسی میانه این کلمه به صورت خانک یا خانگ به کار می رفته و در زبان قدیمی ایرانی به شکل ahana  به معنای جا و محل بوده است که از ân و hân  گرفته شده است.

از دیدگاه مصالح ساختمانی

  • خانه لوله‌ای
  • خانه گلی
  • خانه خشتی
  • خانه سیمانی
  • خانه فلزی
  • خانه چادری و خانه برفی 



تعریف آپارتمان

آپارتمان به مسکنی گفته می‌شود که به صورت یک واحد مستقل در یک ساختمان بنا شده و در اختیار فرد یا خانواده‌ای است که آن را خریداری کرده یا اجاره نموده است. این نوع مسکن عموماً در شهرها و مناطق شلوغ و با جمعیت بالا بکار می‌رود و با سایر واحدهای مسکونی در یک ساختمان اشتراک دیوارهای جدار دارد. به طور کلی آپارتمان‌ها شامل چندین اتاق، حمام، آشپزخانه و سالن نشیمن است.

انواع آپارتمان‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

آپارتمان‌های استودیو: کوچکترین نوع آپارتمان است که در آن همه اتاق‌ها، اتاق خواب و آشپزخانه در یک فضا قرار دارند.

آپارتمان‌های یک خوابه: این نوع آپارتمان شامل یک اتاق خواب، یک حمام، آشپزخانه و اتاق نشیمن است.

آپارتمان‌های دو خوابه: این نوع آپارتمان شامل دو اتاق خواب، یک یا دو حمام، آشپزخانه و اتاق نشیمن است.


آپارتمان‌های سه خوابه یا بیشتر: این نوع آپارتمان شامل سه یا بیشتر اتاق خواب، حمام‌های متعدد، آشپزخانه و اتاق نشیمن است.

آپارتمان‌های لوکس: این نوع آپارتمان‌ها اغلب با امکانات بیشتری مانند استخر، سالن ورزش، پارکینگ و غیره ارائه می‌شود.

آپارتمان‌های دوبلکس: این نوع آپارتمان‌ها دارای دو طبقه هستند و اغلب اتاق خواب‌ها در طبقه بالایی و اتاق نشیمن در طبقه پایینی قرار دارد.

آپارتمان‌های پنت‌هاوس: این نوع آپارتمان‌ها معمولاً در طبقات بالایی ساختمان قرار دارند و دارای یک یا دو طبقه هستند که از فضای باز برخوردارند.

تفاوت خانه و اپارتمان چیست؟

خانه: یک ساختمان مستقل با تعدادی اتاق و امکانات متعدد مانند حیاط، باغچه، پارکینگ و است که معمولاً به صورت تک‌واحدی در نظر گرفته می‌شود و دارای سند مالکیت مستقل می‌باشد.

آپارتمان: یک واحد مسکونی در یک ساختمان بلند مرتبه است که شامل تعدادی اتاق و امکاناتی همچون پارکینگ، آسانسور و است. مالکیت هر واحد مسکونی در ساختمان، معمولاً به صورت جداگانه در نظر گرفته نمی‌شود و به صورت مشترک بین ساکنان تقسیم می‌شود.

در کل، تفاوت اصلی بین خانه و آپارتمان، در نوع مالکیت و معماری آن‌ها است. خانه‌ها به صورت مستقل و با مالکیت جداگانه ساخته شده‌اند، در حالی که آپارتمان‌ها در ساختمان‌های چند طبقه و به صورت واحدهای جداگانه قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد